Karácsony előtti utolsó óra
2017-12-11
0

A karácsony előtti utolsó órára mindig többet szoktam készülni. Arra törekszem, hogy legyen kicsit ünnepélyes hangulata, ugyanakkor ne ragadjunk le az általánosan ismert karácsonyi népénekeknél.

Szoktam kártyákat írni, amelyen alternatívákat fogalmazok meg, és állást kell foglalni. Olyan jellegűekre gondolok, hogy szeretsz-e ajándékokat csomagolni, vagy az csak idő és anyagpocsékolás, műfenyő-párti vagy, vagy az ünnep csak élő fenyőfával az igazi, vagy például, hogy mennyi időt szánsz előkészületekre. Szeretsz-e otthon sütni-főzni és lakást dekorálni, vagy a rokonság úgyis kitesz magáért, és ha még több sült és süti lenne, az csak kárba veszne. Kártyán szoktam feltenni azt a kérdést is, hogy utaztok-e vendégségbe, vagy inkább hozzátok jönnek-e a rokonok, valamint az a kérdés is érdekel, hogy ajándékot interneten vagy boltban vásárolnak.

Olyan szerepjátékot is játszottunk már, hogy aktuálisan és hagyományosan jellemző ajándékok képét kinyomtattam, és az egyik hallgató eljátszotta a gondterhelt és tanácstalan ajándékozó szerepét, míg a másik igyekezett a képek segítségével tanácsokat adni, lehetőség szerint meggyőző érvekkel.

A gyakorlatokon kívül szoktam készülni videóval is, melyek közül évek óta az EDEKA karácsonyi reklámokat szoktam kiválasztani. Azon kívül, hogy szépek és egy teljes történetet mesélnek el, a színészi játék is beleérző. A kisfilmek sikerének kulcsa azonban elsősorban abban rejlik hogy ezek a történetek nagyon megindítóak, melynek a karácsony közeledtével különös jelentősége van. Nyelvtanítási szempontból is jól alkalmazhatók, mivel jól lehet ezekről a rövid történetekről beszélgetni.

Az EDEKA figyelemfelkeltő karácsonyi szériája 2015-ben kezdődött, a legendássá vált “Heimkommen” című videóval, melynek látogatottsága a Youtube-n mára már meghaladta az 58 milliót. 2016-ban Németországban webvideó díjat nyert és általánosan sok elismerést aratott, annak ellenére, hogy a megjátszott haláleset karácsonyi kerettörténetben történő beágyazása elég sok kritikát szült. Több fórumon is ízléstelennek bélyegezték meg. Viszont maga a témaválasztás, hogy egy nagycsalád a világ minden tájára szétsodródik és még egy karácsonyi találkozást is nehéz összehozni, nagyon is aktuális, sokakat megérintő téma. Az igényes szép kidolgozáson túl, már csak a témaválasztásra is visszavezethető a viedóklip nagy sikere.

A reklám a betétdalt is a figyelem középpontjába állította, hasonlóképpen az idős brit színészt, akivel számos interjút készítettek. Ugyanakkor más országok reklámfilmjeiben is egyre gyakrabban felbukkanó alakká vált az idős, magányos nagypapa.
Én minden esetre ha beviszem németórára a klipet, előtte mindig egyszer meghallgatom, nehogy elkerülhetetlenül elérzékenyüljek. 🙂

A másik 2016-os “Zeitschenken” című EDEKA reklámnál is hasonlóképpen nehezen találom a film levetítése után a szavakat. Ez a kisfilm nyelvtanítás szempontból azzal az előnnyel is rendelkezik, hogy az énekesnő németül mondja alá a szöveget. Ebben az érzelemdús videóklipben a karácsonyi sürgés-forgásban elhanyagolt gyerekek állnak a történet középpontjában. Miután általánosan hasonló érzésekkel viaskodunk karácsony előtt, ez a videó is nagyon sokakat érintett meg. A ház körüli karácsonyi tennivalók egész sokaságát mutatja be a klip, így a szókincse is nagyon jó, lehet róla beszélgetni, az egyes jelenteket felidézni. Nekem például az a kedvencem, amikor az apuka felmászik a dekorációval a tetővel és ahogy lenéz, összetalálkozik a tekintete a kislányáéval, és egyszerre felismeri az apa lánya tekintetében, hogy itt valami félrecsúszott, de nem visszafordíthatatlanul… és egymásra találnak.

Az idei karácsonyi EDEKA reklámot már kíváncsian vártam, de sajnos ezzel nem fogok tudni nyelvtanulás tekintetében sokat kezdeni. Igaz, hogy ez a klip is nagyon szépen kidolgozott, de nyelvi adalék alig van benne, és nem érint meg annyira mint az elődei. Hosszú is és ez a fantasy világ nem sikerült igazán emberarcúra és érzelmesre.

Vélemény, hozzászólás?